Yamaha Ténéré 700

Technische gegevens / Accessoires / All Road / On Road / Motivatie
04
05

Technische gegevens

 

Yamaha Ténéré 700

 

Bouwjaar 2022

Cilinderinhoud: 689 CC

Vermogen: 73 PK

Koppel: 68 Nm / 6.500 t/pm

Aantal cilinders: 2

4 takt / 4 kleppen per cilinder

Water gekoeld

Versnellingen: 6

Natte meervoudige plaatkoppeling

Voorwiel: 21 ” dubbele remschijf

Achterwiel: 18 ” enkele remschijf, ketting aangedreven

Gewicht: 204 kg

Zadelhoogte standaard: 875 mm

Zadelhoogte lage uitvoering: 825 mm

 

Yamaha Ténéré

All Road Modificaties

 

Speciaal voor All Road heb ik de Ténéré’s ’s zo afgewerkt dat er bij een eventuele val de motor zoveel mogelijk beschermd blijft. Het is belangrijk dat er niets afbreekt en of stuk gaat waardoor bij een eventuele val de motor niet dusdanig beschadigd wordt dat er een probleem is met doorrijden. Daarnaast heb ik ook nagedacht over het comfort die men behoeft bij het All Road rijden.

Carterbeschermer: de originele Yamaha carterbeschermer vervangen door de robuuste adventure carterbeschermer.

Motorbeschermer: Outback crashbars (de beste).

Kofferbeugels: Outback kofferdragers. Deze dienen tegelijkertijd als beschermer voor het achtergedeelte / uitlaat. Tevens kunnen er zachte tassen op worden gemonteerd.

Handkappen: De originele zijn vervangen door Barkbusters handkappen (de beste). Deze zijn voorzien van een stevige aluminium beugel die de handvaten en hendels goed beschermen.

Koplampbeschermer: PVC extra koplampbeschermer.

Spiegels: originele spiegels vervangen door Ram Mount adventure spiegels. Deze zijn makkelijk in te stellen en absoluut onverwoestbaar!

Radiatorbeschermer: Ik heb een extra radiatorbeschermer gemonteerd, een must om de radiator te beschermen tegen opspattende stenen.

Binnenbanden: Er zijn dikke binnenbanden gemonteerd zowel in de voor- als achterband. Deze zijn tevens voorzien van een speciale vloeistof die eventuele gaten direct dicht tijdens het rijden. Ik denk dat de kans erg geminimaliseerd is dat er lek wordt gereden.

ABS: De Ténéré’s zijn standaard voorzien van ABS. Dit is veilig voor over het asfalt, maar absoluut onveilig bij Off Road. Geloof me! Als je wilt remmen op gravel met ABS-aan remt hij dus niet!! Dit is gevaarlijk. Je kan middels een knopje op het dashboard het ABS uitzetten. Het probleem met de standaard schakelaar van Yamaha is dat als je de motor uit en aan zet dat de ABS zich weer automatisch activeert. Je raadt het wellicht al, als je dit vergeet te de-activeren na een stop op een Off Road-pad om je avontuur op foto vast te gaan leggen, ga je rijden met de gedachte dat het ABS nog steeds is uitgeschakeld. ….IK wil dit NIET meemaken (ik denk JIJ ook NIET!!) Ik heb dit opgelost door er een schakelaar te maken die als je de ABS uit zet ook uit blijft (en andersom natuurlijk) ongeacht of je je motor wel of niet uit en aan zet. Per saldo is het zo, vergeet je het ABS aan te zetten op het asfalt is dit vele malen minder gevaarlijk dan dat je het ABS aan hebt op gravel. Je ziet op het dashboard ten aller tijden of je ABS aan of uit staat.

Tas op het achterzadel: ik heb een stoffen tas op het achterste gedeelte van het zadel gemonteerd. Hier kun je een regenpak, flesje water en andere persoonlijke zaken in opbergen.

Navigatie: Op iedere motor is er een beugel met Garmin navigatiehouder gemonteerd zodat er altijd indien dat gewenst is een Garmin navigatie kan worden gemonteerd.

Knipperlichten: de standaard knipperlichten zijn vervangen door kleine en onbreekbare led-knipperlichten.

Tankdop: standaard is het zo dat als je de tankdop er af neemt om te tanken dat je deze in je handen hebt. Ik heb een scharnier gemonteerd zodat de tankdop altijd aan de tank blijft vastzitten als hij open is voor te tanken.

Kentekenhouder: standaard zit er een nog al lange kentekenhouder op. Dit is een fragiel onderdeel als je de motor een keertje plat legt. Ik heb deze vervangen door een kortere. Hij is nu zo kort dat de nummerplaat en de knipperlichtinstallatie beschermd wordt door de Outback kofferbeugels.

Rempedaal: het rempedaal is uitgevoerd met een groter exemplaar. De achterrem geeft zo meer gevoel.

Luchtfilter: Het kan nogal eens stoffig zijn. En als je dan achter elkaar rijdt over gravel paden dan kan de luchtfilter al na een dag verzadigd zijn. Ik heb op iedere motor een extra schuimfilter gemonteerd die zich snel laat vervangen aan het einde van een mooie All Road tour.

Design: och ja het oog wil ook wat…. Ik ben ook wel een beetje trots op mijn eigen ontworpen On Tour Italia design.
Daarbij kan ik makkelijk beschadigde delen vervangen zonder van iemand afhankelijk te zijn.

Yamaha Destination: Door de samenwerking met Yamaha Europe worden we fantastisch ondersteund zodat je de Yamaha Ténéré 700 bij ons kan voelen, proeven en beleven.

 

 

Yamaha Destinations
01
03
Yamaha Destinations

 ….Waarom een Yamaha Ténéré 700?

 

Ik wil me nog even in het kort voorstellen, tenminste als het gaat over mijn virus dat bromt…. In quarantaine met dit virus staat gelijk aan een mooie droom!

Op mijn 14de kocht ik van geleend geld van mijn vader een gebruikte Kreidler, bouwjaar 1976 (ik ben van 1966). Ik heb deze opgeknapt en hier een Kreidler RMC van gemaakt met automatische knipperlichten. Wouaaahhh!!…;-))
Vóór mijn 18de verjaardag heb ik de Kreidler met pijn in mijn hart verkocht en een Vespa Ciao gekocht, jawel heren… het was en is een DAMES brommer!!! ….Waarom? Ik had geld nodig omdat ik de motor van mijn vader kocht, een Honda CX 500 Custom. Die Vespa die ik weer snel heb verkocht (ik reed veel op mijn Honda en moest dus ook veel tanken…),  heb ik later nog best veel geld verdient ;-)), maar dat kan ik je vertellen bij een glas vino Rosso bij ons op Villa Palladio… Eigenlijk was die Vespa Ciao de basis van mijn carrière.

Ondanks dat ik een rasechte motorrijder ben (DNA wordt bij je geboorte nu eenmaal vastgelegd) heb ik deze Honda CX 500 na 2 jaar weer verkocht. Vriendinnetje, werk, druk druk, geen tijd, je kent het wel. Jarenlang heb ik geen motor gehad, maar wel enorme jeuk! Vele jaren later kocht een KTM 620 Offroad motor met kickstarter (pfff), zo kon ik iedere zondag met vrienden door de bossen rijden. Toen vond ik Nederland nog leuk, nu weet ik wel beter! Och ja, eigenlijk maakt het niet uit waar je rijdt als je maar rijdt! Inmiddels heb ik een stuk of 10 KTM’s in Italië versleten…. Een mooi merk trouwens als het om hard-enduro gaat.

Ik heb 14 jaren in Nederland een eigen telecombedrijf gehad (www.kreuze.nl)  (zie ook meer op https://ontouritalia.nl/over-ons/) en keihard gewerkt samen met mijn vrouw en  samen met 50 personeelsleden in vaste dienst. We hebben het bedrijf verkocht en daarna besloten om met mijn gezin naar italie te verhuizen. ….Pfff eindelijk weer tijd voor onszelf… Niet wetende dat ik me hier in het walhalla bevond wat motorrijden betreft. Het Off Road rijden heb ik weer op gepakt en 15 jaar intensief offroad gereden met gasten Ca. 10.000 km Off Road per jaar. Daarnaast rij ik al jaren op een BMW GS 1200, deze motor heb ik nog steeds trouwens. Wat bleek?? Je kan hier waanzinnig mooi over de weg rijden. Wat een paradijs is het hier! Jammer of gelukkig dat niet iedereen het weet anders was het hier wel véél drukker.  Velen komen helaas niet verder dan de Alpen of Dolomieten, waar het trouwens ook héél mooi rijden is!

Een aantal jaren geleden ontdekte ik dat je hier ook waanzinnig mooi over gravel en goed begaanbare veldpaden kan rijden. Zóóó mooi! Waar je over komt??, maar dit ter zijde. Ik heb me jarenlang bezig gehouden met het uitzetten van All Road routes. Het was géén vervelende klus zal ik maar zeggen…Het is een grote passie voor me geworden.

Vorig jaar heb ik besloten om de All Road activiteiten uit te breiden tot hetgeen het nu is. De reden hiervan is dat mijn lichaam begon tegen te sputteren door het vele Off Road / hard enduro (met een KTM EXC 300) rijden. Ik heb er heel veel plezier aan gehad (en nog steeds trouwens) en hier heb ik het motorrijden geleerd. Vele Dakar rijders waren onder meer te gast en heb deze mogen gidsen zonder mij te schamen…

Ik heb vorig jaar nagedacht over een (of dé) All Road motor en mijn keuze is gevallen op de YAMAHA TENERE 700.

Ik heb er eentje gekocht en een jaar mee getest. Zoals Off Road als On Road overtrof hij mijn verwachtingen. Toen ik de Ténéré als eerste op internet zag bekroop me al gelijk het gevoel, dat is hem!!

En dat gevoel is me ook bevestigd! Ik heb tenslotte een jaar de tijd gehad om er over na te denken, de corona heeft hier nog een schepje boven op gedaan. Geen twijfel, een goede keuze!!

Waar ik zwaar van onder de indruk ben is de handelbaarheid (combinatie van gewicht, geometrie en vermogen) en de power / koppel en de soepelheid wat die machine heeft. Qua handelbaarheid (en met mijn Off Road-ervaring) kun je er zoveel mee! Maar ook over de weg laat hij zich héél mooi sturen en heeft een fantastisch koppel, meer heb je echt niet nodig!!! Kortom ik was en ben nog steeds onder de indruk van de / mijn Yamaha Ténéré 700!!

Mocht je nu op de een of ander manier een vooroordeel hebben dat niet gunstig gestemd is voor de Ténéré 700 dan nodig ik je héél graag uit om je hier van af te helpen. Ik ga je overtuigen!! Je kan ook ff googlen op “Yamaha Tenere 700 recensies”, en laat het me weten als je iets negatiefs leest!

…….Maar niet te vergeten…… Motorrijden, Off Road, All Road of On Road, is niet alleen motorrijden.
Genieten van het motorrijden en de omgeving is niet het enigste, maar ook heerlijk eten, iets drinken, kletsen, lachen en gezelligheid vinden we evenzo belangrijk!

Arrivederci, Robert!